HOME    Hoe Werkt Het?

Hoe Werkt Het Hotel Canvas?

Met het Hotel – Business Model – Canvas maak je een eerste opzet voor een internationaliseringsplan. Een onderzoek, een rapportage en uiteindelijk alles visueel samengevat op één overzichtelijke  A4. Je brengt je nieuwe internationaliseringskansen overzichtelijk in kaart met 12 bouwstenen.

Het maakt je bewust van de internationaliseringsambitie van jouw hotel. Duidelijke vragen zorgen voor een goed beeld van bijvoorbeeld het verdienmodel, je internationaliseringsvisie, jouw toegevoegde waarde, gasten en boekingspartners.

Het Hotel Canvas is gebaseerd op het Business Model Canvas, onderdelen van de theorie achter een Lean Start-Up, Six Sigma, Blue Ocean en een stevige dosis hospitality sales, internationale marketing en ervaring in het buitenland.

0
uur
Export Advies
0
Onderwerpen
0
Bouwstenen

Het Hotel Canvas

Het Hotel Canvas is gebaseerd op de 9 vakken van het bewezen Business Model Canvas (BMC-model) plus Lean Start-Up elementen. Tel daar Six Sigma bij op en creëer je eigen hotel Blue Ocean voor het aantrekken van buitenlandse gasten. Beginnen met internationaliseren lijkt op het starten van een bedrijf. En je internationale strategie uitbreiden is een interne start-up. Wil je jouw koers wijzigen dan spreek je van een re-start-up. In totaal bestaat het Hotel Canvas uit 12 bouwstenen.

Het omvat alle aspecten van je hotel, zowel intern als extern: organisatie, waardepropositie, gasten, boekingspartners, kosten en opbrengsten. Met het canvasmodel kijk je naar de sterke en zwakke punten van jouw hotel. Maar ook naar de dienst zelf en naar de wensen van jouw gasten. En als laatste brengen we de internationaliseringsambitie van de hotelier zelf in kaart.

1. Probleem of verlangen – Is de gast bewust van de behoefte?

Je zou hier misschien verwachten dat je probleem1, probleem 2 en probleem 3 onder elkaar zet. Echter, een probleem zoekt zelf nooit naar een oplossing. Het gaat altijd om mensen. Mensen ervaren een probleem of ze weten nog niet eens dat ze een probleem hadden. Dus vanaf de allereerste stap van het Hotel Canvas draait het om mensen. In plaats van een rij problemen opsommen helpen wij jou nadenken over: wie ga je nou echt helpen. Je krijgt inzicht in het “waarom” achter het “wat”.  Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: “Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard.” Steve Jobs zei “Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je het hen laat zien.” Wat los jij op wat buiten het referentiekader van jouw ideale klant ligt? Een klantinzicht maakt duidelijk wat buitenlandse klanten echt willen.

2. Oplossing – Hoe verleid je internationale gasten?

Wat ga jij met jouw team precies doen, op welk landen ga je je richten, om te zorgen dat het hotel internationaliseringsbusinessmodel straks ook echt werkt? Hier gaat het om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Zijn je kernactiviteiten geschikt voor internationalisering? Ze zijn, net als de key resources, nodig om geld te verdienen met je waardepropositie, om je relaties met (potentiële) internationale gasten te onderhouden en om je markten te bereiken.

3. Internationale Waardepropositie –
Wat heb je te bieden wat andere hotels niet hebben?

De waardepropositie is de reden waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen. Waarom komen internationale gasten naar jouw hotel? Bij complexe producten en diensten wordt het steeds belangrijker om de toegevoegde waarde te kunnen aantonen voordat een klant het product of de dienst wil kopen. Een goede waardepropositie is niet alleen onmisbaar maar kan ook per land verschillen. Wat is jouw Internationale Hotel Blue Ocean?

4. Competitive Advantage –
Hoe creëer je een concurrentievoordeel?

Wat doet jouw hotel echt anders? Dat kan door lagere prijzen voor hetzelfde product (cost leadership), door een beter of aantrekkelijker product (productdifferentiatie) of door focus op een bepaalde niche. Met 1 muisklik is een alternatief gevonden. Is wat jij nu in Nederland doet wel te dupliceren naar het buitenland?

5. Buyer Persona’s –
Wie zijn jouw ideale internationale gasten?

Sales en marketing zijn belangrijke pijlers onder jouw internationaliseringsplan. Welke  verschillende groepen gasten wil je met jouw hotel in een ander land gaan bereiken? Hoe beschrijf je jouw internationale doelgroep (buyer persona’s)? Kies op welke manier je contact wilt hebben met je gast. En wanneer de gast wat van jou verwacht. Dat kan per gastengroep verschillen. Van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face contact. Een Internationale Customer Journey speciaal voor jouw hotel.

6. Hotel KPI’s –
Wat ga je meten en hoe sta je er voor?

Jouw Key Resources zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om je businessmodel te laten werken. Maar hoe ga je dit meten? Key Performance Indicators zijn variabelen om de prestaties van een hotel, merk of dienst te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een internationaliseringsplan in het algemeen objectief te kunnen meten.

7. Kanalen & Landen –
Waar gaan internationale gasten boeken?

Online kanalen spelen een belangrijke rol in hoe een gast jouw hotel ervaart. Hou er rekening mee dat 60% van de toeristen een vakantiebeslissing neemt uitsluitend gebaseerd op de informatie die ze op internet gevonden hebben.
Via de communicatie-, boekings- en verkoopkanalen bereik je je gasten om de waardepropositie te leveren. Kies je voor een land-voor-land uitrol of selecteer je direct groepen op basis van bijvoorbeeld taal en cultuur? Welk netwerk heb je nodig voor een warme introductie bij lokale boekingspartners.

8. Kosten Structuur – Basis Kosten / Internationale Kosten

Bij een goed uitgewerkt internationaliseringsplan horen ook kosten analyses. Ben je je er van bewust wat je financieel nodig hebt? Zijn je belangrijkste resources, kernactiviteiten en partners duidelijk gedefinieerd? Vanuit Lean Six Sigma is de kosten-baten-analyse een tool om duidelijk inzicht te krijgen in de te maken kosten en de te verwachten opbrengsten. En met welke prijs ga je in welk land rekenen?

9. Omzetstromen – Inkomsten / Investeringen / Subsidie

Wie gaat jou wat betalen? Met welke valuta’s krijg je te maken? Elk klantsegment kan één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld door verkoop, verhuur, service of partnerdeals. Als laatste krijg je te maken met kredietwaardigheid, betalingsonzekerheid, wanbetaling of weigering van geleverde goederen.  Marktprijzen of bijvoorbeeld transport kosten: neem alles mee in je Hotel Canvas.

Jouw Lean Hotel Start-Up

Ook bevat het Hotel Canvas onderdelen van een Lean Start-Up. Bij een Lean Start-Up staat het proces van innovatie centraal: continue leren en innoveren op basis van feiten (wetenschap). Het is een manier die je helpt te leren om een organisatie vorm te geven rondom een product. Niet het organiseren van het productieproces, maar de organisatie rondom het proces van innovatie.

10. Buitenlandse Alternatieven

Heb je nagedacht over versnelde groei door direct samenwerkingen aan te gaan in het buitenland? Of is er misschien een andere versie van jouw idee al verkrijgbaar? Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners zodat je sneller je doel bereikt. Een marktverkenning of partner search kan je hier bij helpen.

11. High Concept Pitch

Vat je visie op internationalisering samen in één zin. Jouw experience visie in één zin. Bij voorkeur in drie woorden. Lukt het je om een floating pitch te schrijven voor de verschillende buyer persona’s die je gaat bedienen. En wat dacht je van het verschil tussen intern en extern pitchen? Uiteraard alles in de taal van het land waar je zaken wilt gaan doen. Dus “Hou het kort”!

12. Early Adopters

Uiteindelijk is plannen maken mooi, maar heb je al een paar gasten? Kan je al een testimonial laten zien? Is er al een usercase om te delen? Wat zet je op je website voor internationale gasten? Is er een Launching International Bookingsagent te vinden die jou lokaal gaat helpen voet aan de grond te krijgen in het buitenland? Want uiteindelijk wil je door naar de Early Majority.

Een Hotel Canvas is er niet voor om in je bureau la te bewaren. Samen met een Internationaliserings Adviseur vertaal je het in concrete actiepunten. Zo wordt jouw businessplan een succes.

Een Plan Van Aanpak

Je staat er niet alleen voor! Een ervaren Hotel & Toerisme Coach
gaat je een aantal weken begeleiden met het
stap-voor-stap uitwerken van het Hotel Canvas.

Je begint altijd met een intake gesprek bij jou in het hotel.
Zo kan je gelijk kennismaken met jouw coach en worden de eerste vragen gelijk beantwoord.
Uiteindelijk heb je jouw persoonlijke Hotel Canvas ingevuld.
Een blauwdruk voor jouw ambities en internationaliseringsplan.

Hotel Canvas maakt het helder!

Alle Export Canvas Coaches zijn aangemerkt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.  (RVO) SIB coaching via het Starters International Business (SIB) programma van de rijksoverheid is speciaal bedoeld om MKB bedrijven met weinig internationaliseringservaring te helpen met praktisch advies.

Het Hotel Canvas kent 12 vakken.  Uiteraard maken we gebruik van een online omgeving waar alle onderwerpen en hoofdstukken samenkomen.

Na afloop van het coaching traject is het fijn om een helder overzicht te hebben van de gesprekken en de antwoorden van jouw coach. Ook de stappen van een internationaliseringsplan worden doorgenomen. Vanuit de RVO zijn er hoofdonderwerpen waar we samen dieper op in gaan. Kortom allemaal zaken die je graag wilt ordenen en later, als een naslagwerk, er nog eens bij pakt.

Uiteindelijk heb je een rapport en de samenvatting in één A4: het Hotel Canvas.

Persoonlijk advies voor zakendoen met gasten uit het buitenland? Ons team helpt je graag en dat kan trouwens kostenneutraal zijn. De € 2.500 kan namelijk vergoed worden door hiervoor subsidie aan te vragen. Dan wordt het hele Hotel Canvas Traject en de 20 uur SIB coaching betaald door de rijksoverheid middels de coachingsvoucher.

Neem contact met ons op: info@hotelcanvas.nl of 085-4012392

Vraag vandaag nog een voucher voor individuele coaching aan ter waarde van €2.500.
Met de Incompany Workshop van Hotel Canvas krijg je meer inzicht als je wilt gaan internationaliseren

Gebaseerd op het Business Model Canvas by Strategyzer.com

Vraag vandaag nog subsidie aan voor individuele coaching ter waarde van €2.500.

Hiermee ga je een bewustwordings- en activeringstraject in voor ondersteuning en
begeleiding. Samen met een door gecertificeerde en erkende coach werk je toe naar een
concreet actieplan voor het aantrekken van buitenlandse gasten. Dit doen we door gebruik te maken van het zogenaamde Hotel Canvas.

SIB Coachingsvoucher

Het Hotel Canvas traject kost € 2.500 excl. BTW. (meestal kan je hiervoor 100% subsidie krijgen) In een aantal gesprekken geeft jouw persoonlijke internationaliseringscoach je handvatten om te kunnen starten met het aantrekken van gasten uit het buitenland.

Online Leer Omgeving

Je krijgt toegang tot het Export Canvas LMS – Een online leeromgeving waar uiteindelijk jouw actieplan en hotelcanvas staan.

Samen met jouw persoonlijke coach onderzoek je de mogelijkheden, verken je diverse landen en kijk je welke kansen er zijn. Ook brengen we risico’s met gasten uit het buitenland in kaart. Je werkt aan een actieplan voor een internationaliseringsstrategie van jouw organisatie.

“De SIB coach zorgde er voor dat ik de volgende stap met vertrouwen durf te zetten. De 100% subsidie was uiteraard mooi meegenomen!”

Eefje Smit - Eigenaar Hotel Buren

  • 20 uur Coaching
  • Plus Online Leeromgeving
  • Plus Uitgebreide Rapportage
  • HotelCanvas ®
  • 1-op-1 Advies
  • Erkende SIB Coach

Investering

€ 0.00

Advieskosten€ 2.500
Btw 21% 525
Totaal incl. btw€ 3.025
Betaald via voucher       –  2.500
Nog te betalen€ 525

De € 525 btw betaal je ons en die krijg je weer terug
via de btw-aangifte. Per saldo betaal je dus € 0,00

  • Ochtend of Middag
  • Train het hele hotel team
  • Int. Sales & Marketing
  • Hotel Canvas ®
  • Nieuwe Inzichten
  • Hotel Coach & Adviseur

Investering

€ 695,00*

Advieskosten€ 695.00
Btw 21%€145.95
Totaal incl. btw € 840.95
  
  

* De € 695,00 is exclusief BTW.
Maximaal 4 deelnemers per workshop.

Subsidie eisen vanuit de overheid.

De SIB-VIO Coachingsvoucher

  • RVO.nl – Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland

  • SIB – Starters International Business

  • VIO – Staat voor Voucher Internationaal Ondernemen

Een voucher is als het ware een waardebon. Deze gebruik je om jouw Hotel Canvas traject te starten en de coach te betalen. In een aantal gesprekken geeft de SIB coach je handvatten om te kunnen starten met zakendoen met gasten uit het buitenland. Dit duurt gemiddeld zo’n 3 maanden. Het zal je minimaal 20 uur tijd kosten maar uiteraard kan je dit zelf uitbreiden door over bepaalde onderwerpen meer te lezen of je te verdiepen in bepaalde vraagstukken. Hiervoor bieden we je een online leer omgeving aan. Samen met jouw coach ga je onderzoeken wat de mogelijkheden en risico’s zijn. Je werkt aan een actieplan voor een internationaliseringsstrategie van jouw organisatie. Je zet de volgende stappen:

1. Kansen zoeken

We bepalen eerst samen uit welke landen je veel kansen hebt. Hierbij kijken we naar jouw wensen, doelen en de bijzondere kenmerken van jouw hotel.

2. Marktinformatie

Daarna onderzoek je hoe interessant deze landen precies zijn voor jouw hotel.

3. Intern onderzoek

Als laatste maak je een lijst van wat nodig is om succesvol te worden met gasten uit deze landen. Zo krijgt je een actieplan om te starten met internationaliseren.

Subsidie Aanvragen voor het Hotel Canvas

Vraag vandaag nog een voucher voor individuele coaching aan ter waarde van €2.500.

Hiermee ga je een bewustwordings- en activeringstraject in voor ondersteuning en
begeleiding. Samen met een door RVO.nl gekwalificeerde adviseur/coach werk je toe naar een
concreet actieplan voor het aantrekken van buitenlandse gasten in jouw hotel. Het zogenaamde Hotel Business Model Canvas.